Sportieve voetbaltips voor de aankomende zomermaanden

Met de zomer voor de deur kijken we terug op een voetbalseizoen dat op sportief vlak verre van ideaal is geweest. Door alle getroffen maatregelen met betrekking tot Covid-19 is er minder getraind zijn er veel minder (officiële) wedstrijden gespeeld dan waar vooraf op gehoopt werd.

We gaan er van uit dat we in het nieuwe seizoen weer terug kunnen naar het oude normaal en op sportief vlak het maximale eruit kunnen halen.

Om iets extra’s te doen voor alle leden van JOS Watergraafsmeer hebben wij in samenwerking met Voetbal Vandaag en Mathijs Resoort deze voetbal-zomertips voor jullie opgesteld.

Mathijs is een specialist op het gebied van Performance Training en verricht zijn werkzaamheden onder andere voor de jeugd van NAC Breda en Kozakken Boys.

Hardlopen, maar dan voor voetballers

Op welke manier wijkt hardlopen voor voetballers af van joggen voor personen met andere doelen?

Allereerst is hardlopen natuurlijk een uitstekende methode om fit te blijven, daar is iedereen het over eens. Als voetballer sorteert het weinig resultaat om de focus hierbij te leggen op duurloop, oftewel langere afstanden afleggen op hetzelfde tempo.

Wanneer je op het veld staat, ren je immers ook geen 45 minuten lang op identieke snelheid. Meer effectief is daarom af te wisselen in zowel tempo en looprichting. Daar heb je niet veel meer voor nodig dan een grasveld in de buurt, of zelfs je achtertuin.

Bij een intervaltraining kun je kiezen voor afstand of tijd. Na een goede warming-up, die niet mag ontbreken voor de opwarming van je spieren, zet je een denkbeeldige driehoek uit. Ieder vlak van deze driehoek is ongeveer 30 meter.

Je loopt langs de lijnen van de driehoek, waarbij je de snelheden opvoert. Zo begin je in dribbel-tempo, waarna je versnelt naar looppas om de laatste 30 meter te eindigen in volle sprint.

Herhaal deze cyclus 10 keer.

Oefeningen met de bal

Als voetballer wil je in de zomerstop natuurlijk ook doorspelen met je vrienden, buurtgenoten of gewoon alleen. Zo houd je het balgevoel en je conditie op peil. Misschien leer je zelfs wel een nieuwe truc.

Om de zomermaanden zo goed mogelijk door te komen, bestaan er een aantal oefeningen die je sterker maken en ook nog eens leuk zijn om te doen.

Voor de oefening sit ups met koppen heb je twee personen en een voetbal nodig. Een van jullie gaat op zijn rug liggen met zijn/haar voeten platvloers en de knieën omhoog. De ander houdt de bal vast en gaat voor degene op de grond staan

Om de oefening uit te voeren, wordt de bal met een lage snelheid in boogje geworpen in de richting van de persoon die op de grond ligt. Deze komt met de schouders van de grond en kopt de bal terug.

Doe 15 repetities en wissel dan om. Jullie zijn klaar wanneer beiden vier rondes hebben gedaan.

De achterwaartse lunge met wreef of binnenkant voet pass, is een oefening die helpt bij je balans, kracht en balgevoel. Ook dit is een oefening die je het best met twee personen kunt doen.

De eerste persoon staat rechtop en zet met één voet een grote stap naar achter. Vanuit deze positie laat je de achterste knie zakken tot zo’n vijf centimeter boven de grond. De tweede persoon gooit de bal rustig aan, waarop de ander reageert door met de achterste voet omhoog te komen en de bal terug te spelen.

Na de bal te hebben gespeeld gaat de voet terug in de grote stap naar achter. Herhaal deze oefening tien keer met je voorkeursbeen en tien maal met je ‘zwakkere’ been. Daarna wissel je van beurt tot dat beide personen drie keer zijn geweest.

Veel voetbal kijken op TV

Wat in een vat zit, verzuurt niet. Dat is zeker van toepassing op het Europees Kampioenschap voetbal, waar de beste landen binnen ons continent tegen elkaar strijden om zich vier jaar lang de beste van Europa te mogen noemen.

Alleen de allerbeste spelers worden door bondscoaches geselecteerd en krijgen een uitnodiging. Met al dat voetbal op tv kun je lekker onderuit zakken en leren van de beste voetballers van Europa.

Wie weet draag je ooit zelf dat mooie oranje shirt en schitter je namens Nederland op een eindtoernooi.